هل تعلم تأثير الحكايات والقصص في التسويق ؟


كل واحد فينا جواه حكاية 




كنت بستغرب ديماً لما ألاقي ناس بتعد تقول قصص وحكايات ملهمة حصلت ليها
وتلاقي نفسك عايز تكون واحد منهم ليك حكايات ملهمة خاصة بيك صح؟ 
مع الوقت اكتشفت انه الفرق بينا وبينهم .. (3) حجات . 
هتعرف لوحدك في الآخر
.
.
👌لما تشوف حد عظيم بيحكي قصة حياته ويقولك أحداث مشوقة حصلت ليه
زي مثلاً حكاية نيوتن المشهورة .. لما كان قاعد تحت الشجرة والتفاحة وقعت عليه
وبعدها سأل نفسه ازاي حصل دا .. وفجأة اكتشف الجاذبية
.
.
👌لما اديسون اكتشف إنه إمه احتمال تموت في المستشفى نتيجة إنه لازم العملية تكون في النهار بسبب عدم توفر الضوء في الليل .. قرر إنه ينير العالم !
.
.
أهي ده حكايات محفورة في ذهننا .. بردوُ مش فاهم ازاي عملوا كدا ؟
.
.
👌 ( سر في التسويق )
كل ما كانت أفكارك جوة حكايات وقصص كل ما انتشرت اكتر والناس تحبها جداً وتتحفر في عقلها لأننا بطبعنا بنعشق القصص .
.
.
لو مش مصدق .. شوف أي منتج أو فكرة انت مصدقها أوي ومتمسك بيها
هتكتشف إنه صاحبه غلفه بحكاية لكن انت مش واخد بالك !
.
.
طيب خليني احكيلك حكايتين مش عاديين !
-------------------------------------
👌 هل ممكن ملاحظة بسيطة تخليك تكشف عن سر في التسويق ؟
----------------
من فترة كنت بسأل نفسي [ كيف استطاعت الشركات العالمية أن تجعل العالم مدمنين لمنتجاتهم ( الشاي,القهوة,الآبل , السجائر , الشوكولاة .. ) ومنتجات أخرى لا ؟
وبعد بحث دؤوب ومرهق وممتع اكتشفت السر دا .. ‘‘ مخدرات المنتجات ‘‘
عبارة عن تركيبة مكونة من (4) خطوات بيتم وضعها في المنتج بعدها تؤثر على مناطق حساسة في عقل الانسان عشان يكون ادمان حقيقي بنسبالك ممكن أخفوا السر دا علينا عشان يحتكروه لنفسهم أو بسبب خطورة استخدامه لازم يكون في إيد أمينة هكشف عنه قريب تنكر إنه الحكاية ده دلوأتي اتحفرت في ذهنك؟
.
.
.
👌 هل ممكن شحات تقابله يديك فكرة يخليك تعمل طفرة في علم معين ؟
-----------------
نعم... لا مش ممكن طبعاً هتعلم ايه منه دا !
طيب تخيل إنه ده حصل مع عالم اسمه ( سيث جودين )
لما كان بالصدفة رايح بالعربية بتاعته لاجتماع مهم .. وهناك لقى شحات بيقوله ممكن اديك 4 أرباع وتديني مكانهم دولار ( زي فكة عندنا ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري ) لما فكر اكتشف انه محتاج فكة وقاله تمام موافق .. بعدها الشحات قاله طيب ممكن تديني 25 سنت ؟
قاله طبعاً .. بعدها جه في ذهنه فكرة عبقرية أنشأت علم التسويق الحديث ..
الي هو permission marketing ( التسويق بالإذن )
وهنكلم عليه بعدين ونعرف إيه هي عيوبة وومميزاته .
.
.
👌المهم .. ازاي أخلي من حياتي حكاية مش تتنسى؟
----------------------------------------------
1. لاحظ التفاصيل وإسأل نفسك كتير .
2. تدريجياً هتكتشف الرسالة .
3. هيكون عندك حكاية خاصة بيك مستحيل الناس تنساها .
.
.
👌 كل شخص بتقابله أياً كان شاب , طفل , عجوز , فقير أو غني
وكل مكان بتروحه أياً كان ايه هو .. وكل فكرة بتجيلك مهمة جداً
وممكن تبقى حكاية ودرس للناس واكتشاف كمان لكن إنت الي بتديها القيمة أو بتحقر منها
👌أنا دلوأتي بقولك حكاية حصلتلي عشان اكتشفت ازاي تقدر يكون ليك حكاية
إنت كمان حابب أعرف حكاياتك . 

Comments

Popular posts from this blog

البداية : مصطلحات السهل الممتنع في التسويق وفاديم زيلاند !

حكاية أكسجين المشاريع ‘‘ الإقناع بأي فكرة بشكل لا يمكن رفضه ‘‘

السهل الممتنع في التسويق - البداية الحقيقية للنجاح في أي فكرة مشروع تخطر في ذهنك